“Jelenleg Magyarországon az elméleti képzés elsősorban vizsgacentrikus. A beiratkozó tanulók jelentős részét a vizsgán való megfelelés motiválja, ennek érdekében a logikus, összetett tanulás helyett a vizsgakérdések megfelelő memorizálása a legfőbb céljuk.” – Pető Attila, Kreszprofesszor
Légy része a változásnak! Tanulj profitól! Legyen stabil tudásod, hogy ne legyen stressz a KRESZ!
A jogosítvány megszerzését a legtöbben sokkal könnyebb folyamatnak hiszik, mint amilyen az a valóságban. Ráadásul, nem kevesen vannak, akiknek a jogsi megszerzése a fő cél, miközben elfelejtik azt, hogy nem mindegy, hogy a papír birtoklása mellett milyen vezetési tudásra tesznek szert.
Érdekesség:
Amikor megkérdezik tőlem, hogy mennyi idő alatt, milyen összegért lehet meg a jogosítványom, akkor két tanuló példáját szoktam felhozni:
Andrea kiskorától kezdve gokárt versenyző. Emellett titokban, zárt pályán rengeteg autót is kipróbált. Amikor megismertem, akkor már tisztában volt a legtöbb KRESZ-szabállyal és a jármű technikai kezelésével kapcsolatban szinte mindent tudott. Csak arra kellett megtanítanítani, hogyan kell szabályosan közlekedni a városban. A forgalmi vizsgán sem volt gond, a vizsgabiztos mosolyogva megjegyezte, hogy látszik rajta, hogy nem ma kezdte.
Andrea 8 hét alatt kezében tudhatta a jogosítványát, és ezért összesen 295 ezer forintot fizetett.
Réka eleve nagyon félt a vezetéstől. A KRESZ-t is félvállról vette, kétszer ismételnie kellett. 80 óra után megpróbálta a forgalmi vizsgát is, de öt perc alatt megbukott. Ekkor belátta, hogy neki még ennél is több gyakorlásra van szüksége. A végén 211 órával jutott el a következő vizsgájáig, ahol dicsérettel megfelelt. Bár rengeteg pénzt, időt és energiát áldozott fel, mégis azt mondta, hogy megérte, hiszen kezdőként is magabiztos autóvezető vált belőle.
Réka 14 hónapig csinálta a jogosítványát, és a rengeteg vezetési óra miatt 840 ezer forintot költött rá.
Így biztosra mondhatom, hogy a Te jogosítványszerzésed 2 és 14 hónap közötti időt fog igénybe venni, és 295 valamint 840 ezer forint közötti összegbe fog kerülni. Ha pedig a fővárosi átlagot nézem – ahol egy kicsit nehezebb megtanulni vezetni, mint egy vidéki kisvárosban -, akkor sok-sok tanuló teljesítményét megvizsgálva 20 hét tanulással, és 384 000 forintos átlagösszeggel számolhatsz.
A válaszom az, hogy igen, és itt kapnak jelentőséget azok a kérdések, amiket meg kellett oldanod, és amire részletesen magyarázatot is adnék.
Előtte azonban röviden csak annyit, hogy a kérdések egy része arra irányult, hogy mennyire vagy tájékozott a közlekedésről, az autó kezeléséről, a szabályokról. Hiszen nem mindegy, hogy valaki már úgy érkezik, hogy vezetett valamennyit, vagy azt sem tudja, hogy az autóban pedálok is vannak. A többi kérdés pedig arról szólt, hogy milyen elképzeléseid vannak a képzésről, hogyan zajlik annak menete, hogyan tudsz az erre fordítandó időddel gazdálkodni, illetve mennyire látod magadat oktatás közben.
Mindegyik válasznak kiemelt jelentősége van a végeredménnyel kapcsolatban.
Jogos az a kérdés, hogy ennél egy kicsit pontosabban nem lehetne ezt meghatározni? A kerékpározás tulajdonképpen az első lépés a közlekedési érzék kialakulásában. Aki sokat teker, főleg közúton, annak nagyobb a térlátási képessége, jobban érzékeli a lehetséges közlekedési partnereket, amely az autóvezetésben kiemelt fontosággal bír. Aki sokat kerékpározik, az arra számíthat, hogy akár 1-2 héttel hamarabb, és az átlaghoz képest 10-15 ezer forinttal kevesebből tanulhat meg vezetni.
Komoly helyzeti előnnyel indul az, aki már vezetett személygépkocsit. Hivatalosan közúton persze ilyet nem szabadna csinálni, de akinek lehetősége adódik zárt pályán, elhagyatott helyeken felügyelet mellett gyakorolni, az sokkal könnyebben tanulja meg az autó vezetését oktató mellett.
Ugyanakkor azok, akik csak éppen, hogy kipróbálták milyen érzés a kormány mögött ülni, még akkor is, ha nem fulladtak le elsőre, csak nagyon kevés előnnyel indulnak. Szintén fontos tapasztalatunk, hogy akiket eddig nem érdekelt az autó, akik nem ismerik a kezelőszerveket, azoknak ezeket a hiányosságokat csak sok-sok tanítási óra alatt tudjuk pótolni. Tehát nagyon lényeges, hogy ha autóvezető szeretnél lenni, akkor próbálj meg minél több formában (megfigyelés, kérdezősködés, utána olvasás stb.) érdeklődni ezzel kapcsolatban.
Aki már vezetett autót, az akár 30-40 ezer forintot is tud spórolni az átlag díjból, és időben is jóval előbb végezhet.
Az érdeklődők egyötöde már próbálkozott a jogsi megszerzésével, de valamilyen indok miatt – általában a sikerélmény hiánya végett – abbahagyta. Ugyanakkor a régi emlékek – akár a szabályok tanulása közben, akár a vezetés alatt – visszajöhetnek, tehát valamennyit ez is számíthat a végeredményben.
Ezt a kérdést csak azért tettük fel, mert kíváncsiak voltunk arra, hogy mennyire vagy tájékozott az autókkal kapcsolatban. Volt egyébként olyan, aki csak annyit írt, hogy „piros”, de van aki bevallotta, hogy nem tudja.
Itt is kihangsúlyoznám, hogy ha már most érdeklődsz a vezetéssel kapcsolatban, sok könnyedséget fog okozni a tanulás alatt.
Jó, ha tudod, hogy a tantermi képzésnek is és a távoktatásnak is vannak előnyei és hátrányai. Érdekes tapasztalatunk, hogy az otthoni tanulás sokkal tovább tart, mint amikor bejársz az autósiskolába. Elsősorban azért, mert a legtöbb tanuló nem tudja praktikusan beosztani az otthoni idejét, a tantermi oktatás viszont kötött formában zajlik.
A mi tapasztalatunk az, hogy a tantermi oktatás és a távoktatás kombinációja a legjobb út ahhoz, hogy hamarabb és pótvizsga nélkül teljesítsd az első akadályt.
Hiú ábránd az, hogy egy nap alatt meg lehet tanulni az e-learningen keresztül a teljes KRESZ-anyagot. Még az egy hét, de még a két hét is kevés!
Arra készülj, hogy a biztos KRESZ-vizsgáig a beiratkozástól legalább 4-5 hét el fog telni. Itt nem tudsz időt spórolni, sőt, bukás esetén további egy hónapos csúszással számolhatsz, az újra fizetett vizsgadíjról nem beszélve.
A KRESZ-tanfolyam időpontjának van talán a legkevesebb kihatása a végeredményre. Ugyan megfigyeltük, hogy a délelőtti képzésen résztvevők – talán a reggeli frissesség miatt – némileg hatékonyabban haladnak a tananyaggal, de nyilván emiatt senki nem fog a munkahelyéről elkéredzkedni.
Érdekes, hogy az autósiskolák hétvégén nem nagyon szerveznek KRESZ-tanfolyamokat, mivel legalább 3-4 egymás utáni szombat-vasárnap kell ahhoz, hogy mindent meg lehessen tanítani, és a tanulók nem nagyon tudják szabaddá tenni magukat ennyi időre. Így a sok hiányzás miatt gyakoribb a bukás.
Az egyik leglényegesebb kérdés, ami jelentősen befolyásolja, mind a haladási ütemet, mind pedig a végösszeget.
Sok éves tapasztalat az, hogy akik kizárólag munka után, azaz késő délutántól járnak vezetni, átlagban másfél hónappal később végeznek, és közel 50 ezer forinttal többet fizetnek!
Sokan szeretnének hétvégén járni, de ez sem teljesen jó megoldás, mert egyrészt az oktatóknak is szükségük van pihenésre, másrészt pedig olyan minimális a városi forgalom, hogy lehetetlenség a hétköznapi vizsgára érdemben felkészülni. Ráadásul az a néhány autósiskola, aki hétvégi vezetést is vállal, akár 50%-os felárat is elkér.
Tehát a napközbeni vezetés megoldásával 50 ezer forintot is megspórolhatsz, és egy hónappal hamarabb végezhetsz.
Jó, ha tudod, hogy a mindennapi vezetés ablakon kidobott pénz. Ugyanis vezetés közben nem csak az agyunk tanul, hanem a kezünk és a lábunk is. Egyes mozgáselemek rögzüléséhez pedig úgynevezett ülepedési idő szükséges. Ezért a legoptimálisabb haladási ütem a heti 4-6 óra, azaz két-három naponként egy-egy dupla óra.
De az sem jó, ha valaki egy héten csak egyszer jár vezetni, egyrészt nagyon lelassítja a folyamatot, másrészt pedig ebben az esetben nagyobb az esély a felejtésre.
Ahogy már írtam, minimum 4 hónapot szánj rá az egészre, de sok-sok olyan tényező is lehet – például a nem megfelelő időbeosztás, vagy a sikertelen vizsgák -, ami által akár 6-10 hónapot is igénybe vehet a vezetés megtanulása.
Nincs olyan nagy jelentősége, hogy hol tanulsz vezetni. Természetesen az a praktikus, hogy ahol vizsgázol majd, ott gyakorolj, éppen ezért az oktatók oda fognak hívni, ahol a vizsga kezdődik.
Ez persze többlet utazással jár majd, de Budapesten valamennyi helyszín a belvárostól villamossal, metróval 20 perc alatt elérhető.
Nem az a legfontosabb, hogy nőnél, vagy férfinél, hanem az, hogy jó oktatótól tanulj!
Egy megfelelően kiválasztott oktató mellett időt és pénzt is tudsz spórolni. Ezt mindig tartsd szem előtt, amikor egy olcsó ajánlatot találsz. Ahogy az élet minden területén, úgy a mi szakmánkban is a minőséget meg kell fizetni.
Emlékezz csak vissza! Biztosan volt a középiskolában olyan tanárod, akit nagyon nem szerettél. Most képzeld el, hogy egy ilyen ember mellé kell beülnöd az autóba, és végig szenvedni 40-50 órát. Még ha aránytalanul is kevés díjat mondana a szolgáltatásairét, biztos, hogy azt fogod mondani, hogy „Na nem!”
Sokkal kellemesebb élményeid lesznek egy türelmes, jól magyarázó, megértő tanár mellett, és összeségében még akkor is elégedettebb és sikeresebb leszel, ha tudod, hogy többet kell neki fizetned.
Általában a beiratkozás előtt a tanulók úgy gondolják, hogy jóval kevesebb óra szükséges számukra a vezetés megtanulásához, mint amiről hallanak barátaiktól, barátnőiktől. „Majd én ügyesebb leszek!” – hallom én is gyakran az érveket.
Ha a statisztikát megnézem, abból is látható, hogy a tanulók előzetes várakozása jóval az átlag alatt van. Hiszen átlagban előre 38 órát jósolnak maguknak a leendő tanulók, a valóságban viszont ennél tízzel többet, azaz átlag 48 órát vezetnek.
Hozzáteszem, hogy mivel a vizsgáig nem csak időt kell teljesítened, hanem 580 kilométert is, ezt távolságot Budapesten a forgalom mérete miatt lehetetlen 45 óra alatt elérni annak, aki teljesen kezdő.
Az előzetes várakozás sokkal pozitívabb, mint a valóság, hiszen az érdeklődők kétharmada úgy véli, hogy nem fog egyetlen vizsgán sem megbukni. Ugyanakkor jelenleg az országos átlag KRESZ-vizsgán 58%, míg a vezetés esetében ez már csak 53%.
Azaz csak minden ötödik tanuló az, aki mindkét vizsgáján elsőre teljesít.
Ne feledd a képletet: Olcsó iskola, sok bukással jóval többe fog kerülni, mint a drágább iskola elsőre teljesített vizsgákkal.
Szintén olyan kérdés, amelyet az autósiskolát választó tanulók rendszeresen alul értékelnek.
Ma Magyarországon fizikai lehetetlenség 280 ezer forint alatt jogosítványt szerezni!
Mert amikor egy 220 ezer forintos ajánlattal találkozol, akkor számolj azzal, hogy csak a kiegészítő költségek ki fognak tenni legalább még 50 ezer forintot. Hiszen fizetned kell a vizsgákért, szükséged lesz orvosi alkalmasságira, eü. tanfolyamra és vizsgára, meg kell venned a tankönyveket és a hivatalos tesztprogramot. Ezek nélkül nem lesz jogsid!
Arról nem beszélve, hogy rengeteg – előre nem reklámozott – felárral találkozhatsz, a gyorsabb, a soron kívüli vagy az esti, hétvégi vezetés kapcsán.
Ezen felül, amit már említettem, hogy nyugodtan számolj egy-egy becsúszott pótvizsgával, és nem utolsósorban azzal, hogy ma 30 órából csak az tud vizsgára jelentkezni, aki előtte már éveket gyakorolt.
Jó, ha tudod, hogy 2022-ben a jogsiszerzés átlagdíja 380 ezer forint!
Ugyanakkor, mivel a képzés általában négy hónapig tart, ezt az összeget kifizetheted négyszeri részletfizetéssel.
4 x 95.000 forint. Így jobban hangzik, ugye?
A következő kérdésekkel arra voltunk kíváncsiak, hogy mennyire vagy tájékozott a szabályokról és az autóvezetésről. Helyes válaszonként 2 nappal és 2 ezer forinttal kevesebbre számíthatsz a jogsi megszerzése kapcsán. Rossz válaszonként viszont ennyivel növekedhet mind az időd, mind a költségeid.
110 km/óra
Sárga
Az autósok közlekedhetnek a kerékpárosnyomon.
Nem igaz, hogy a villamosnak mindig elsőbbsége van – gondolj arra, amikor megáll egy STOP táblánál, és a gyalogosnak sincs azzal elsőbbsége, hogy lelép a járdáról, kivéve, ha ezt zebrán teszi.
Amelyik üresen áll a parkolóban.
Jobb
Kuplung, azaz a tengelykapcsoló
D
20-30 másodpercenként
Vissza kell kapcsolni egy vagy két fokozatot.
M5
Köszönöm szépen a tájékoztatást! Elkell mondjam én úgy dolgozom ,hogy 2 nap munka 2 nap szabad igy több szabad időm van hétköznap is és szivesen bejárnák kresz oktatásra én ennek a híve vagyok és ha a vezetésre kerülne sor biztosann vennék plusz órákat is.Szerintem a napokba jjelentkezni fogok .Előre is köszönöm szépen!!
Kedves Helga! Köszönjük szépen! Várunk sok szeretettel!